Wees actief op social media, maar wees selectief!

Wees actief op social media, maar wees selectief!

met Geen reacties

Een van de grootste uitdagingen waar je als ondernemer tegenaan loopt als je social media inzet, is dat het domweg tijd kost. Veel tijd! Want met 1 berichtje in de week ben je er niet. Het gaat om interactie, posten, alert zijn op nieuws… En dan vooral ook weer niet te veel berichten plaatsen. En het moet ook nog een beetje interessant zijn. En op elk kanaal werkt het ook nog eens echt heel anders. Een social media kanaal goed leren inzetten kost ook tijd. Want hoe weet je wat jouw volgers op Twitter, LinkedIn, Facebook, Pinterest, Instagram enzovoort willen horen, zien of lezen? Voel jij de stress al stijgen? Je zou er haast helemaal niet aan beginnen. Maar gelukkig kun je altijd even ademhalen. Want goed nieuws! Je hoeft niet perse overal actief te zijn.

 

Je hoeft niet op alle social media kanalen actief te zijn

Terug naar het begin. Wat is je doel met social media? Vandaaruit kun je kiezen waar je zichtbaar wilt zijn. Want je hoeft je bedrijf dus niet perse overal te laten zien. Tenzij je voldoende personeel hebt om ieder kanaal optimaal benutten én dit voor jouw bedrijf echt belangrijk is, is het geen noodzaak om op alle social media kanalen actief te zijn. Het kost heel veel tijd en energie om een social media kanaal op te zetten en te onderhouden. En jouw doelgroep is misschien niet eens te vinden op het merendeel van die kanalen.

 

Ben daar waar jouw doelgroep is

Kijk daarom vooral waar jouw doelgroep te vinden is. Kies één of twee social media uit die bij jouw bedrijf en klanten passen. Leg daar je focus op. De tijd die je normaal in de andere kanalen zou moeten investeren, houd je nu over om jouw gekozen kanaal tot in de puntjes onder de knie te krijgen. En je zult zien dat je bereik hierdoor zal stijgen.

 

Laat je niet gek maken

Zelf hebben we deze week besloten ons Twitter-account niet meer actief te gebruiken. We merken dat dit kanaal niet meer bij ons past. Studio Rodenhuis focust zich voornamelijk op Facebook, Instagram en LinkedIn. Het succesvolle cosmeticabedrijf LUSH heeft zelfs recent besloten helemaal niet meer gebruik te maken van social media. Over of dat dom of slim is zijn de meningen verdeeld. Maar laat je vooral niet gek maken door het gevoel overal zichtbaar te willen zijn.

Dus kijk eens naar jouw bedrijf. Op welke social media ga jij je focus leggen?

 

De tip van de week: Wees actief op social media, maar wees selectief!

Op ieder social media kanaal aanwezig zijn is niet nodig. Kies er één of twee uit die bij jou passen. Leg je focus daarop en gebruik de tijd (die je normaal in de andere zou investeren) om deze tot in de puntjes onder de knie te krijgen. Je zal zien dat je bereik hierdoor zal stijgen.

Wil jij jouw social media goed inrichten? Studio Rodenhuis verzorgt jouw social media tot in de puntjes.