Varieer eens met formaten

Varieer eens met formaten

met Geen reacties

Met jouw drukwerk wil je opvallen. Punt. Je start met een pakkende tekst en dito ontwerp en hoppakee… jouw poster/flyer-set is geboren. Alleen één punt nodigt nog wel wat meer aandacht. Iedereen denkt bij drukwerk namelijk meestal aan de standaard afmetingen, maar wat als je eens out-of-the-box gaat denken? En gaat voor een afwijkend formaat?

Now we’re talking!

 

Size matters

O ja, sorry... we moeten toch nog even de pret drukken, want van sommige formaten kan helaas niet afgeweken worden. De afmetingen van een poster voor langs de weg of die voor in een bushokje (abri) bijvoorbeeld staan nu eenmaal vast. In deze gevallen moet je het dus puur gooien op een steengoed ontwerp.

Echter blijft er nog genoeg over waar je wél mee kan variëren. Een poster? Ga eens voor een liggende variant of maak er een lange smalle deurposter van. Een visitekaartje kan ook vierkant, dubbelgevouwen, of wat dacht je van een mini-variant? Soms is klein juist heel groots! 

En een flyer? Die hoeft dus ook niet altijd A5 (14,8 x 21 cm) of A6 (10,5 x 14,8 cm) te zijn...

 

Mooie vorm

Denk eens out-of-the-box en ga voor een flyer die helemaal niet voldoet aan de gangbare maten. Door middel van een stans kan je een heel mooi stukje drukwerk laten maken in bijvoorbeeld een ronde vorm. Superleuk zo’n rond exemplaar en het valt lekker op!

Wat een stans is? Dit is een soort mes die werkt als een ‘koekjesvorm’, maar dan dus voor papier. Zo’n stans wordt op maat gemaakt en kan je toepassen in vele vormen. Zomaar een ideetje voor de tekstschrijvers onder ons… heb je wel eens gedacht aan een visitekaartje in de vorm van een typemachine? 

 

Speel ermee

Met het formaat van je uiting kan je dus flink variëren, dat is een feit. Vergeet echter niet dat dit dus óók bij het inhoudelijke ontwerp kan. Er zijn vele manieren om de teksten in jouw ontwerp aantrekkelijker te maken. Formaat, plaats, lettertype, enz. Natuurlijk hoort een titel groot te zijn en de bodytekst kleiner, maar dit betekent niet dat je er niet mee kunt spelen. Wat dacht je er van die titel echt enorm op te blazen en te gebruiken als illustratief element? 

Wat je ook doet, zorg er in ieder geval voor dat de belangrijkste elementen goed overkomen. Zoals de boodschap, eventuele data en de contactgegevens.

 

Onze tip: Varieer eens met formaten

Maak naast een staand ontwerp ook eens een liggende variant of een vierkante. Let in het ontwerp zelf ook op variatie. Een titel hoort bijvoorbeeld groot en bodytekst klein(er). Zorg er in ieder geval voor dat de belangrijke elementen (zoals contactgegevens) uitgelicht worden.

Studio Rodenhuis vormt het papier naar het juiste ontwerp. Een ontwerp dat eruit springt? Studio Rodenhuis giet het in de juiste vorm.