‘Story telling’ wat voor boodschap wil je laten zien

‘Story telling’ wat voor boodschap wil je laten zien

met Geen reacties

We kennen ze allemaal (en misschien maak je er jezelf ook wel eens schuldig aan). Ondernemers die droge feiten spuien over hun bedrijf en niet snappen waarom het niet aanhaakt. Hoewel goed bedoeld - je moet immers ergens beginnen met je marketing - heeft het zelden het effect wat we willen. We willen dat klanten aanhaken en enthousiast worden over ons bedrijf. Maar als je heel eerlijk bent dan voel jezelf ook dat er iets mist in zo’n verhaal. Namelijk het échte verhaal…

 

Waar komt storytelling vandaan

Storytelling is zo oud als de mensheid. Voordat we konden schrijven werden verhalen verteld bij de kampvuren. We leerden van elkaar door verhalen te vertellen. Geschiedenis bleef leven omdat het van generatie op generatie werd doorverteld. Dus ergens zit het in onze genen. En toch is het ook een kunst om een goed verhaal te vertellen. Want wat is eigenlijk een goed verhaal?

 

We willen ons verbinden

Er was eens een ondernemer… Droge feiten en verkooppraatjes komen niet meer aan bij mensen. We worden de hele dag van alle kanten overladen met reclame. Wat we zoeken is authenticiteit en een echte connectie. We willen ons verbinden met mensen. In een echt verhaal herkent jouw klant zich en dat verbindt.

 

Neem ze mee op reis

Een goed verhaal leeft. Mensen kunnen het zich voorstellen. Bij elk woord wat ze horen of lezen zien ze het gebeuren. Die beleving krijg je in je verhaal door te vertellen over wat je doet en hoe je het doet. Neem je lezers of luisteraars mee op een reis. Studio Rodenhuis doet bijvoorbeeld elk jaar mee met ‘March Meet the Maker’ waarbij we op social media een maand lang laten zien wat we elke dag doen. Een kijkje achter de schermen in onze studio. Zo laten we zien wat ons verhaal is.

Durf je verhaal emotie te geven

Verhalen roepen emotie en herkenning op als je durft te vertellen over jouw waarom. Jouw drijfveren, maar ook jouw uitdagingen onderweg. Dat roept emotie op en het wordt onthouden. Problemen waar jij mee worstelt, herkennen anderen ook. We zijn allemaal mensen en bij storytelling is het belangrijk dat de mens achter het bedrijf tevoorschijn komt.

De ingrediënten van je verhaal

Elk goed verhaal heeft 3 standaard ingrediënten. Let maar eens op als een verhaal je raakt of als je een goed boek leest (of voorleest). We hebben de hoofdpersoon. Daarmee gebeurt iets waardoor het verhaal begint (het incident). Vervolgens krijgt de hoofdpersoon allemaal uitdagingen om mee om te gaan (het conflict). Voor jouw bedrijf kan de hoofdpersoon in 1 van je verhalen bijvoorbeeld een nieuw product zijn. Het idee voor het nieuwe product komt ergens vandaan. Je zag een probleem of wens en daar spring je op in. Met het maken van het product kom je vervolgens een hoop uitdagingen op je pad tegen. Neem je klanten hier dan vooral in mee. Want voor jouw bedrijf is dit misschien de dagelijkse gang van zaken, maar voor jouw klanten zijn het de verhalen die boeien en leuk zijn om te horen.

Vertel de kern

Een goed verhaal hoeft niet lang te zijn als je de kern maar vertelt. Ernst Hemingway schreef een heel sterk verhaal met maar 6 woorden: "For sale: baby shoes. Never worn." Goed verhaal, niet?

Ken je publiek

Productfeiten zijn interessant voor de handleiding of het stukje over de productdetails in een webshop. Maar voor je verhaal alleen maar afleiding (en vooral boring!). Denk veel minder vanuit jouw product of dienst en veel (veel) meer vanuit jouw klant. Jouw content mag vertellen wat jij hen te bieden hebt. Welk probleem los jij op voor je klanten? Wat help jij ze te bereiken? That’s the story that matters.

De do’s & don’t’s van storytelling

Nog even in het kort wat je wel en ook vooral niet moet doen als je storytelling gaat inzetten.

  • Vertel het verhaal achter je bedrijf in plaats van droge feiten
  • Geef jouw bedrijf of product een hoofdrol in jouw verhaal
  • Kom als mens achter je bedrijf vandaan en maak het persoonlijk 
  • Vertel een verhaal dat boeit en waar mensen zich in herkennen
  • Neem je klanten mee op reis

 

De tip van de week: ‘Storytelling’ wat voor boodschap wil je laten zien

Laat jouw content vertellen wat jij te bieden hebt. Denk minder vanuit jouw product of dienst en veel meer vanuit jouw klant. Welk probleem los jij op voor je volgers? Hoe kun jij een (dagelijkse) rol spelen in het leven van de lezer?

Jouw boodschap in de wereld brengen? Studio Rodenhuis helpt je jouw verhaal te laten zien.