Stel de juiste prioriteiten

Stel de juiste prioriteiten

met Geen reacties

In een vakgebied waar we veel met deadlines werken is het belangrijk om alles goed te plannen. Welke taken moeten er gedaan worden en vooral ook, wanneer moet het af zijn. Het is dan niet handig als je overladen bent met zoveel taken dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je wilt immers dat die belangrijke klus écht af komt en dat er niet ongemerkt veel tijd en energie gaan zitten in randzaken. Tijd om prioriteiten te stellen!

 

Allereerst maak je onderscheid tussen ‘belangrijk’ en ‘niet belangrijk’ en tussen ‘dringend’ en ‘niet dringend’. Stel voor jezelf ook een goede definitie vast van wat ‘belangrijk’ is voor jou, en wat ‘dringend’ is in jouw ogen (en die van de klant).

 

Meteen doen

Is iets belangrijk en dringend? Dan is het noodzaak daar ook meteen naar te handelen. Pak de taak meteen op en voer het uit.

 

Plannen

Is de taak wel belangrijk, maar kan het nog even wachten? Plan het dan goed in, zodat je deze ook tijdig af zal krijgen. Maak tijd vrij en houd deze ook vrij specifiek voor deze taak, dan voorkom je dat het uiteindelijk misschien wel (net) niet lukt.

 

Delegeren

Soms is iets dringend, maar hoeft het niet persé door jou opgelost te worden. Dat is fijn, want dan kun je het uit handen geven. Als je in een team werkt dan gaat dit al wat makkelijker, maar ben je de enige in jouw bedrijf of project, dan is het handig eens uit te kijken naar externe partijen die jouw werkdruk kunnen verminderen. Zo houd jij weer tijd over voor de meer belangrijke taken.

 

Schrappen

Ook gebeurt het vaak dat je je bezighoudt met zaken die er helemaal niet toe doen. Ze zijn niet relevant voor jou en/of je bedrijf/project en ze slurpen tijd en energie. (Neem als voorbeeld het te lang op social media blijven hangen of het lezen van reclame, etc.  Dit is prima in de komkommertijd, maar als er andere dingen op je to-do-lijst staan, schrap de nutteloze er dan gewoon van af.

 

Top 3

Wil je een handige reminder wat voor jou dan echt belangrijk en/of urgent is? Maak een top 3! (Of een top 4, 5, 6… wat voor jou maar werkt). Zo is het makkelijker beslissen of iets in de ‘meteen doen’-categorie valt, of ook wel bij ‘plannen’ of ‘delegeren’ terecht kan.

 

Vergeet vooral niet…

Sommige taken gaan vóór. Stel de juiste prioriteiten en zorg dat je eerst de écht belangrijke deadlines haalt. Daarna kun je in alle rust aan de slag met de klus waaraan geen tijd zit verbonden.