Onderzoek je doelgroep

Onderzoek je doelgroep

met Geen reacties

Iedere ondernemer weet: ondernemen draait om je klanten. Zonder klanten geen bedrijf. De belangrijkste vraag voor jou als ondernemer is dus hoe je ervoor zorgt dat jullie je klanten aanspreken. Een van de essentiële stappen om klanten aan te spreken is weten wat hun behoeften zijn. Dat vraagt van je om je doelgroep supergoed te kennen. Dus hoe onderzoek jij jouw doelgroep en hoe kan jouw vormgeving ervoor zorgen dat je hen aanspreekt?

 

Weet waar je klant naar op zoek is

Als ondernemer kun je niet zonder het onderzoeken van je doelgroep. Wie is jouw doelgroep? Wat doen ze? Waar zijn ze naar op zoek? Weet jij wie jouw klant is? Wat vinden ze belangrijk? Waarbij voelen ze zich betrokken? Jij moet weten waar jouw klanten naar op zoek zijn.

 

Jouw doelgroep onderzoeken hoeft niet moeilijk te zijn

Je kunt uiteraard een onderzoeksbureau inschakelen voor een onderzoek, maar dat is niet direct noodzakelijk. Een laagdrempelige manier om je doelgroep te onderzoeken is rond te kijken op bijvoorbeeld social media of andere plekken waar jouw klanten actief zijn. Waar kijken ze naar? Wat vinden ze mooi en interessant? En daarmee kun je vandaag gelijk beginnen.

 

In gesprek met je klant

Wil je het persoonlijker aanpakken? Roep dan een testpanel in het leven met een stuk of zes (potentiële) klanten uit jouw klantenkring. Zo kun je heel direct in gesprek gaan met je klant. De beste manier om je doelgroep echt te leren kennen. En kies dan vooral die klanten waarvan je er het liefst nog een heleboel bij krijgt! Zodat je perfect op jouw ideale doelgroep kunt inspelen.

 

Inspelen op de smaak van jouw doelgroep

En wat is dan de link van het onderzoeken van je doelgroep en jouw vormgeving? Er is een groot verschil tussen een budget prijsmepper en een bedrijf wat zich richt op de higher class. Waar is jouw klant naar op zoek? Moet het snel, gemakkelijk, goedkoop zijn of juist luxe, extravagant en exclusief? Allemaal kenmerken die jij met jouw huisstijl kunt uitstralen. Niks mis met een zelfgemaakte WordPress-site als dit voor jouw klant prima is. Maar als jij wilt knallen in een hoger segment waar expertise wordt verwacht op elk level, vraagt het ook een hoger niveau van jouw eigen look & feel. Alles draait erom dat je de smaak van jouw doelgroep weet. Zodat je er goed op kunt inspelen met jouw vormgeving. Qua kleur, qua vorm en vooral qua gevoel wat je overbrengt.

 

Laat je klanten zichzelf herkennen in jouw huisstijl

Simpel gezegd: je wilt als tattooshop met bikers als doelgroep, geen roze bloemetjes logo gebruiken. Dat gaat jouw ideale klanten in de verste verte niet aanspreken. Nu is dit wel een heel wijd openstaande deur… Maar het principe werkt overal hetzelfde. En dit gaat door tot in de kleine details. Als je het goed aanpakt, herkent jouw klant zichzelf in jouw huisstijl. En weten ze met een blik dat ze bij jou op de goede plek zijn.

 

De tip van de week: onderzoek jouw doelgroep

Wie is jouw doelgroep? Wat doen ze? Waar zijn ze naar op zoek? Slechts een paar vragen van de vele die je zou moeten stellen. Leer je doelgroep kennen zodat je in kan spelen op hun behoeften. Dit is trouwens een doorlopend proces, dus blijf jezelf af en toe deze vragen stellen.

Wil jij jouw klanten echt aanspreken? Als vormgever creëer ik voor jou de perfect passende stijl waarmee jouw doelgroep op je wordt aangetrokken als een bij naar de honing. Remember Winnie de Pooh?

Plan een afspraak en let’s make it pop!