Match je lettertypes

Match je lettertypes

met Geen reacties

Bij een nieuwe branding komt naast een goed logo óók het juiste gebruik van lettertypes kijken. Dit gaat verder dan het kiezen van een ‘leuk’ font. want heb je al gekeken naar wat er bij jouw merk past? En wat wil je er mee uitstralen?
Ook het gebruik van meerdere lettertypes wordt vaak toegepast.. Maar hoe zorg je er nu voor dat alle fonts goed matchen en een mooi geheel vormen? En welke verschillen zijn er binnen de soorten fonts?
So many questions… dus lees snel verder 🙂

 

Kies de juiste lettertypes voor jouw huisstijl
Je ziet ze veel langskomen. Ondernemers met zelfgemaakte visitekaartjes (logo is daarbij ook vaak van eigen hand) die ze trots uitdelen. Er is een leuk lettertype gekozen en soms staat er ook een afbeelding bij als beeldmerk, vaak gemaakt door een 'handig' familielid. Logo klaar, kaartje klaar. En alle folders, ander materieel en de website krijgen ook een of meer leuke lettertypes. Een huisstijl is geboren… toch?
Het antwoord is *tromgeroffel* … Nee 😉

Kijk eerst of de stijl van het lettertype past bij wat jij met jouw bedrijf uit wilt stralen en zorg er ook voor dat het goed leesbaar is op wáár je het allemaal (eventueel) toe wilt passen. Gebruik niet teveel verschillende lettertypes, maximaal 2-3 zijn voldoende.

 

Wat wil je uitstralen?
We snappen het heel goed dat, wanneer je als niet-vormgever (zij het wel met enige moeite) tóch zelf iets in elkaar hebt kunnen zetten, je dit dan ook graag wilt showen.
Maar..
Straal je daar wel mee uit wat je écht uit wilt stralen? Is dat door jouw neefje getekende afbeelding met daaronder jouw bedrijfsnaam in een zwierig/romantisch handgeschreven font wel het juiste beeld dat jouw doelgroep van jou verwacht?

Net als kleuren een betekenis hebben (zie onze blogs over wat je met kleur uit wilt stralen en het kiezen van de juiste kleur), zeggen lettertypes ook een heleboel. Het kiezen van het juiste lettertype is dus belangrijker dan je denkt en enige kennis daarvan is van groot belang. Geloof ons, als iedereen het echt zelf kon doen bestond ons vak misschien niet eens 😅

 

Perfecte balans
Werken met typografie wordt door veel (kleinere) bedrijven nog heel weinig bewust ingezet. De meeste websites maken gebruik van standaard lettertypes als Arial en Verdana. En voor het maken van een folder wordt een ‘gewoon’ Times New Roman gepakt. En dat is prima, maar je kunt hier dus veel meer uit halen.

Ieder lettertype heeft zijn eigen karakter en uitstraling. Vooral als je beseft dat typografie veel meer is dan alleen het lettertype. Het draait om het samenspel van lettertype, lettergrootte, kleur, marges, witruimte, regelafstand, spatiëring en het aantal woorden per regel. Je kunt je voorstellen dat hierop eindeloos gevarieerd kan worden.

Als ontwerpstudio houden wij altijd rekening met al deze aspecten. Het gaat om het vinden van de perfecte balans tussen eigenheid en leesbaarheid.

 

Nice reads

Onze tip: Match je lettertypes

Je gekozen lettertypes moeten natuurlijk wel goed bij elkaar passen. Zo zijn twee verschillende handgeschreven lettertypes veel te druk samen, maar is één zo’n font wel heel mooi te combineren met een strak sans serif (=schreefloos) lettertype.

Een branding met de juiste uitstraling qua typografie? Studio Rodenhuis zorgt voor een 100% match.