Maak het persoonlijk

Maak het persoonlijk

met Geen reacties

Waar koop je eerder iets? De website waar de enige persoon die je op beeld ziet het typisch breeduit lachende meisje is met een headset op (dé standaard customer services stockfoto) of daar waar je het gezicht achter het bedrijf ziet? Met een foto van de eigenaar of zelfs met voor iedere collega van de customer service een plekje mét foto op de website? Precies! Maar waarom maakt dit zo’n verschil en hoe maak je jouw bedrijf persoonlijker?

 

Een gezicht maakt het verschil
Hoe komt het dat we als consument eerder iets kopen bij een bedrijf met een gezicht? Heel simpel. Mensen voelen zich serieuzer genomen als ze tot een ‘gezicht’ kunnen praten. Praten mét een persoon voelt heel anders dan als je het gevoel hebt tegen een plaatje of logo te praten. Dat heb jij vast ook wel eens meegemaakt. En automatisch voel je je dan meer een nummer of een ‘case’ dan een gewaardeerde klant. En wie wil nou ‘slechts’ als nummer gezien worden?

 

Maar ik waardeer mijn klanten al…
Hé wacht eens even, zul je misschien denken. Ik waardeer mijn klanten echt wel. En natuurlijk zie jij jouw klanten waarschijnlijk helemaal niet als nummers en zult hun zeker waarderen. Toch kan het voor je klant heel anders voelen. Dus de uitdaging ligt niet zo zeer in persoonlijk zijn, maar het persoonlijk máken. Hoe ga jij echt de verbinding aan? Hoeveel energie stop jij in de customer experience? Hoe zorg jij dat jouw klanten daadwerkelijk ervaren dat zij gewaardeerd worden?

 

Zorg voor de allerbeste ervaring voor jou klant
Persoonlijkheid begint met persoonlijkheid. Jij bent zichtbaar. Je klant is met jou in gesprek of met jouw collega’s. Geef jouw klant de kans om een relatie op te bouwen met jullie. Laat zien wie je bent. Stel je open. En sta ook open voor je klant. Luister naar hun feedback, vragen en klachten. Los problemen snel op en wees eerlijk als het niet lukt. Zie dit als de gouden cadeautjes waardoor jouw bedrijf gaat groeien. Zoals in elke relatie gaat het ook in je klantrelaties om mensen.

 

Laat je klant zich gewaardeerd voelen
Zo’n groot verschil zal het voor jou dus waarschijnlijk niet eens zijn. Het werk wat je voor jouw klanten doet blijft misschien wel helemaal hetzelfde. Toch geef je jouw klant het gevoel dat ze ertoe doen. Dat zij uniek zijn. Bijzonder. Gewaardeerd. Dat jij voor hen altijd een stapje meer zet dan wat zij hadden verwacht. Dat jij de relatie voorop zet. Omdat jij persoonlijk bent en de relatie aangaat.

 

De tip van de week: Maak het persoonlijk!

Laat je eigen gezicht zien en stop meer emotie in je marketing. Het is goed om te weten wat jouw klant bezighoudt en in te spelen op hun gevoel en interesses. Maar laat dit ook van jezelf zien, zodat zij die ‘klik’ ook met jou krijgen.

Bij Studio Rodenhuis maken wij het graag persoonlijk. En dat doen we meteen vanaf het begin. We nodigen je graag uit voor een kop thee of koffie om te laten zien hoe wij graag die extra stap zetten voor jouw branding!