Maak gebruik van een huisstijlhandboek

Maak gebruik van een huisstijlhandboek

met Geen reacties

Wat is het?
Als je een huisstijl hebt of er net één hebt laten (her)ontwerpen, dan is het natuurlijk ook heel fijn als deze overal op toegepast wordt zoals het is bedoeld. Je wilt immers een sterke merkbeleving en daarbij is het zeer belangrijk dat deze consequent gecommuniceerd wordt.

Een huisstijlhandboek helpt jou daarmee. Dit biedt namelijk regels en richtlijnen voor de correcte toepassing van jouw huisstijl. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat er een font gebruikt wordt die verder niet in jouw huisstijl voorkomt. Of dat jouw zorgvuldig uitgekozen vermiljoenrood ineens in bordeaux veranderd is, omdat de kleurcodes niet bekend zijn. Met een duidelijk en volledig huisstijlhandboek kun je diverse mensen aan jouw huisstijl laten werken zonder dat er grote afwijkingen ontstaan in de gemaakte uitingen.

 

Een huisstijlhandboek is de basis van je marketing en onmisbaar als je je stijl wilt waarborgen!

 

Wat staat er allemaal precies in?
Eigenlijk alleen zoveel als nodig is. Je kan de basis namelijk ook kwijt op een enkele A4, dit heet een stylesheet. Dan zet je alleen het logo, kleurgebruik, typografie en eventueel ook voorbeelden van fotografie erop. Door het kleine formaat kun je hem bijvoorbeeld makkelijk boven je bureau hangen. Zo heb je altijd een stijl-spiekbriefje bij de hand. Een stylesheet kan je om deze reden ook prima naast een huisstijlhandboek gebruiken.

 

Een meer uitgebreid stijlboek gaat in op o.a. het volgende:

  • gebruik van het logo;
    Zoals de minimale grootte, diverse (kleur)variaties, afstand tot andere elementen in het ontwerp, etc.
  • de pay-off / slogan;
    En hoe deze moet worden toegepast.
  • kleuren;
    Alle huisstijlkleuren met de codes voor: PMS, CMYK, RGB, web, RAL en folie (voor bijvoorbeeld voertuigen).
  • typografie;
    Alle fonts en te gebruiken variaties daarvan worden omschreven, evenals waar het type front wel/niet voor gebruikt mag worden.
  • stijlelementen;
    Zoals illustraties, vormen, iconen, etc. Hoe ze moeten worden gebruikt en waar.
  • fotografie;
    Wat moet de inhoud zijn van de beelden en wat is de gewenste wijze van fotograferen en bewerking.
  • huisstijldragers;
    Dit zijn uitingen zoals visitekaartjes, flyers, website, banners, enz. Vergeet hierbij niet ook het materiaal (zoals de papiersoorten) te noemen die zijn gebruikt.
  • merk, historie en achtergrondinformatie.
    De merkwaarden, de geschiedenis van het merk/bedrijf en eigenlijk alles wat van belang zou kunnen zijn is altijd handig om te noemen. Zo heeft de gebruiker van het huisstijlhandboek namelijk altijd een compleet beeld. Dit kan goed helpen bij het creëren van nieuwe uitingen.

 

En als extra aanvulling: werk in versies! Communiceer altijd de juiste (meest recente) naar buiten toe. Zorg bijvoorbeeld voor één vaste plek waar eventuele gebruikers dit vandaan kunnen halen.

 

Heb je aal een huisstijl, maar nog geen huisstijlhandboek? Studio Rodenhuis helpt je graag met het opzetten van een duidelijk, kloppend en uiteraard mooi vormgegeven exemplaar. Ook kunnen we deze -indien gewenst- up-to-date houden voor je. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Laat je een logo + huisstijl door ons ontwerpen? Dan bieden wij altijd de mogelijkheid om hier een stylesheet of compleet huisstijlhandboek aan toe te voegen, zoals bij onze Branding Package Deluxe.