Luister meer… Praat minder…

Luister meer… Praat minder…

met Geen reacties

Een tijdje geleden waren we op gesprek bij een mogelijke samenwerkingspartner. Het ging niet om een specifieke opdracht, maar meer om krachten te bundelen en zo samen een completer pakket aan onze klanten te kunnen bieden. Het waren heel lieve mensen en er was een goede portie vakkennis aanwezig. De samenwerking? Die kwam er niet. En dit had te maken met een heel belangrijk element in de communicatie.

 

Luisteren

Communiceren betekent praten, maar ook luisteren. Met aandacht luisteren naar het verhaal en de boodschap van de spreker. Waarbij er zeker ook wel interactie mogelijk is, zodat je het gesprek nog meer diepgang kan geven. Het gaat natuurlijk twee kanten op. Hoe fijn is het dat als jij iets vertelt, dit ook echt bij de ontvanger aankomt? Dat er oprecht geluisterd wordt? Doe dit daarom ook bij een ander: luister meer!

 

Eenrichtingsverkeer

We blikken even terug naar het eerder genoemde gesprek. Na een hartelijke begroeting en wat smalltalk over en weer werd dit gesprek ineens eenrichtingsverkeer. Dit hadden we niet meteen door. We luisterden naar zijn verhaal over zijn bedrijf, waar we natuurlijk heel benieuwd naar waren, want we hadden al wat vooronderzoek gedaan om te kijken waar we elkaar konden versterken. Hij begon enthousiast te vertellen. Hij was echter zo enthousiast dat er geen woord tussen te krijgen was (wat wij overigens wel veelvuldig probeerden). Voor 2 uur lang…

 

Geen interesse

Hij had geen onderzoek gedaan naar onze bedrijven en welke diensten we dus konden bundelen, ondanks dat we al eerder gesproken hadden en dit gesprek al even op de planning stond met een samenwerking als einddoel. Beetje gek, maar ach, het geeft niet echt hoor. We vertellen namelijk met plezier over onze diensten. Toen we na die volle twee uur stil zitten eindelijk ons verhaal konden doen, merkten we echter dat er niet geluisterd werd. Onze boodschap kwam niet aan. Toen was het definitief duidelijk dat de eventuele samenwerking geen succes kon worden.
Heel jammer natuurlijk!| 

 

Vertrouwen

Bij Studio Rodenhuis laten we je altijd uitpraten. Leg gerust al jouw ideeën en wensen op tafel. Wij willen namelijk altijd alles weten en zijn oprecht geïnteresseerd in jouw verhaal. Tenslotte hebben we ook ieder detail nodig als we jou echt goed moeten kunnen helpen. 

Loop je even klem in wat je eigenlijk precies wil? Kan je het niet in woorden uitleggen? Ook daar helpen we mee. Met de juiste vragen en wat handige tools brengen we alles samen goed in kaart.

 

Onze tip van de week: Luister meer… Praat minder…

Probeer eerst naar je klant te luisteren in plaats van meteen het gesprek te leiden. Het is prettig om gehoord te worden en goed luisteren wekt vertrouwen.

Op zoek naar een ontwerpbureau dat met aandacht luistert naar jouw wensen en deze aanvult met een flinke dosis creativiteit & vakkennis? Op Studio Rodenhuis kan je altijd vertrouwen.