Kies origineel beeldmateriaal

Kies origineel beeldmateriaal

met Geen reacties

Het lijkt zo makkelijk. Je schrijft een blog en om het af te maken pluk je nog even snel een waanzinnig mooie foto van Google af die perfect bij jouw stukje tekst past. Klaar is Kees! Je zet jouw blog inclusief de foto op jouw website en deelt deze uiteraard ook op alle social media kanalen. Nu hopen dat veel mensen jouw geschreven stukje gaan lezen en jouw website veel bezoekers trekt. En dat lukt je! Jouw blog wordt overal gedeeld en het bereik is enorm. Je bent er trots van 😀

Enkele weken later krijg je een e-mail van een fotograaf. Hij heeft gezien dat je zijn beeld hebt gebruikt en stuurt je een rekening met licentiekosten voor het gebruikte beeld en niet vermelden van de bron (hij dus). Dat is dan € 4.500,- alstublieft.
“Oh crêpe!”
Die zag je niet aankomen en je snapt er dan ook niets van. Het staat toch ook gewoon op Google? Waarom mag jij het dan niet gebruiken?

Hoe zit dit eigenlijk precies? En waar had je dan wel beeld kunnen vinden dat je zonder problemen kan plaatsen?

 

Over rechten en licenties

Laten we eerst verder gaan over die grote rekening. Mag die fotograaf dat gewoon sturen? Ja, dat mag.

Als jij ongevraagd een foto gebruikt van een fotograaf, dan heeft hij of zij het recht jou daar een narekening van te sturen. Zelfs al verwijder je het beeld meteen.

Op het werk van een fotograaf rust namelijk auteursrecht (net als dat van een kunstenaar, grafisch ontwerper, illustrator, etc. etc.) en dat is volgens de wet beschermd.

Wil je werk van iemand gebruiken, dan zal je daar toestemming voor moeten vragen. Dit wordt vaak verleend door middel van een licentie die je al dan niet betaald aan kan schaffen. Deze licenties zijn er in vele vormen, check van tevoren dus goed of de afgenomen licentie wel past bij wat jij wilt.

 

Wees origineel

Heb jij iets te vertellen waarbij je jouw boodschap wilt versterken door visueel iets toe te voegen? Dan is het belangrijk hierbij te kijken naar beeld dat niet alleen matcht bij de boodschap, maar dat ook de ontvanger aanspreekt. Het moet passen bij jouw doelgroep. Daarnaast wil je natuurlijk niet overkomen als dertien in een dozijn, dus het is vooral belangrijk te kiezen voor een zo uniek mogelijk beeld. Het liefst maak je deze dan zelf of door een professionele fotograaf.

 

‘Zelluf’ doen

We zijn allemaal wel geneigd om veel zelf te doen. Want: makkelijk, snel, goedkoop, etc. Hate to break it to you, maar niet alles zou je zelf moeten en willen doen. Voor sommige dingen is het echt aan te raden om gewoon een professional in te schakelen. Die verstaan hun vak en kunnen het beoogde sneller bereiken dan jij in je eentje zou kunne. Levert jou weer tijd op (en een hoop frustratie misschien).

Wil je alsnog zelf aan de slag? Bereid je dan goed voor. Zelf foto’s maken gaat tegenwoordig heel makkelijk met je mobiele telefoon. En goede spiegelreflexcamera’s zijn tegenwoordig ook steeds meer betaalbaar geworden.

Één ding is echter niet te koop en dat is het hebben van een goede kijk op hoe je een onderwerp het mooist in beeld brengt. Dit kan je jezelf aanleren, maar een talent is het zeker. Je kan met de beste apparatuur werken, honderden foto’s hebben gemaakt, maar zonder ‘kijk’ bevat het beeld geen ‘ziel’ en zal het de aandacht niet trekken.

 

Dé fotograaf

Op naar de fotograaf dus maar. De professional die wél die ‘kijk’ heeft en er zijn beroep van heeft gemaakt. Kan je dan zomaar bij iedere fotograaf terecht voor wat jij wil? Nee.

Iedere fotograaf heeft namelijk een andere ‘kijk’ en dus een eigen stijl. Nu zal het voor simpele productfotografie (product + witte achtergrond) misschien niet veel uitmaken of je voor studio A of B kiest, als ze de ervaring maar hebben en goed werk leveren.

Maar meestal is het altijd aan te raden om voor een fotograaf te gaan die matcht met jouw stijl, met jouw gevoel én met jouw doel. Voor het maken van goede zakelijk foto’s waarin jij kracht en power moet uitstralen, is het niet handig om naar een fotograaf te gaan die gespecialiseerd is in schattige geboortefotografie of alleen natuur fotografeert.

Doe jouw research en kijk vooral goed in het portfolio van de fotograaf, vraag eventueel of ze nog meer werk kunnen laten zien.

 

Waar vind je goed beeld?

Is het geen optie om het beeld te laten schieten door een fotograaf, of door jouzelf? Dan moet je op zoek naar een goed stockbeeld. Er zijn gelukkig enorm veel websites die deze aanbieden. Zowel betaald, als gratis. Let hierbij wel goed op de beeldlicenties, deze variëren per website en soms ook wel per beeld. Ook hangt het af van waar je het beeld voor gaat gebruiken. Des te meer je wilt met de foto, des te hoger de aankoopprijs meestal is.
Heb je helemaal geen budget? Ook dan kan je online veel rechtenvrij materiaal vinden. Hieronder hebben we voor beide opties een top 3 samengesteld. Enjoy!

(Tip: skip die ‘gladde’ exemplaren die echt stockfoto uitschreeuwen. Wees ook hier kritisch in jouw beeldkeuze en ga voor wat past bij het doel)

 

Top 3 websites betaalde stockfoto’s

Vind de perfecte royalty-free beelden voor jouw volgende project in 's werelds beste fotobibliotheek met creatieve stockfoto's, vectorkunstbeelden en video's. Je kan speciale pakketten kopen. Ze opereren overigens ook onder iStock.

gettyimages.nl

Onze favoriet, want deze is zo fijn geïntegreerd in onze design-programma's. Mooie beelden in hoge resolutie. Wat jouw project ook is, bij Adobe is hét beeld te vinden dat er perfect mee matcht. Je kan werken met een abonnement, of met een tegoed.

stock.adobe.com

Toegang tot meer dan 273 miljoen afbeeldingen met dagelijks 150.000 nieuwe afbeeldingen. Wauw! Ook hier kan je werken met een abonnement of een tegoed.

shutterstock.com

Top 3 websites gratis stockfoto’s

Pexels levert stockfoto’s in hoge kwaliteit en ze zijn compleet gratis. De licentie valt onder de Pexels-licentie. De beelden zijn handig getagd op naam, goed doorzoekbaar en makkelijk te ontdekken via hun ‘discover pages’.
Goede en gratis stockfoto’s en video’s, gedeeld door de getalenteerde makers. Ook hier is het geven van credits niet verplicht, maar je maakt ze happy als je het wel doet 🙂

pexels.com

Dit is onze favoriet 😀 Meer dan 850.000 prachtige, gratis foto’s. Gemaakt door ‘s wereld meest genereuze community van fotografen. Je mag ze gebruiken voor wat je maar wil. Het geven van credits is niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd.

unsplash.com

Pixabay heeft meer dan 1 miljoen stockbeelden en video’s in hoge kwaliteit. Pixabay is een levendige community van creatievelingen die het copyright op hun gratis beelden en video’s delen. Alle content op de website is vrijgegeven onder de Pixabay-licentie. Dit betekent dat je het kan gebruiken zonder het vragen van toestemming of het geven van credits aan de artiest, zelfs voor commerciële doeleinden.

pixabay.com

Onze tip van de week: Kies origineel beeldmateriaal

Spring eruit en ga voor unieke beelden. Het liefst maak je de foto’s en/of illustraties zelf, of je huurt een goede fotograaf in die dit voor jou doet. Toch een stockbeeld gebruiken? Ga dan altijd voor iets dat helemaal bij jouw (huis)stijl past.

Jouw boodschap goed ‘in the picture’ zetten? Studio Rodenhuis maakt het plaatje compleet.