Kies een leesbaar lettertype

Kies een leesbaar lettertype

met Geen reacties

Lisette, eigenaar en senior media designer van onze studio, houdt van noodlesoep. Je weet wel. Van die kant-en-klaar-zakjes. Een lekkere oppepper als je er al een hele ochtend ontwerpen op hebt zitten achter je iMac. Pas geleden had zij weer een soepje mee naar kantoor. Maar wat lees jij als je het zakje op deze foto ziet? Precies ja! Die H lijkt wel erg op een N. En met een beetje creativiteit lijkt de inhoud van het zakje eerder een kop snot te zijn, dan een shot. Een hilarisch voorbeeld van hoe belangrijk het is om een leesbaar lettertype te kiezen. In deze blog delen we graag wat tips waar je op moet letten als je een lettertype kiest.

MugsHot of MugsNot?
Het beeld werkt ook niet mee 🙈

Weet het doel van je tekst

Het lettertype dat je kiest voor je teksten is allereerst en bovenal afhankelijk van je doel. Wat wil je bereiken met je tekst? Een tekst die snel leest, zorgt veelal voor een betere conversie dan een tekst die er persoonlijk uitziet. Toch is de kans groter dat een tekst in een opvallend en afwijkend lettertype beter blijft hangen. Teksten in een handgeschreven lettertype worden vaak minder goed ontvangen dan een tekst in een standaardlettertype.

 

Soorten lettertypes

En ja, er is dus zoveel keuze als het gaat om lettertypes. Lettertypes zijn op te delen in vijf groepen: Serif, Sans Serif, Display, Handwriting en Monospace. Voor grofweg de meeste teksten wordt een Serif of Sans Serif gebruikt. Times New Roman is het meest bekende voorbeeld van een Serif lettertype, net als Garamond. Voorbeelden van Sans Serif lettertypes zijn Arial, Calibri, Helvetica en Verdana. Lettertypes uit de groepen Display, Handwriting en Monospace zijn de meer opvallende lettertypes.

 

Lettertypes voor content

Ligt de focus van je content op het vertellen van een verhaal? Dan zijn dit vaak langere stukken tekst. Dit vraagt om lekker en makkelijk lezen. Bij het design wordt dan het beste gekozen voor een Serif lettertype. Dit zijn lettertypes waar de letters streepjes of pootjes aan de uiteinden hebben. Met schreef heet dat. Voor boeken en langere interviews wordt vaak voor deze Serif lettertypes gekozen. Omdat onze hersenen deze teksten makkelijker verwerken. Sans Serif daarentegen zijn de strakke letters, zonder pootjes aan de uiteinden (en dus zonder schreef). Deze lettertypes kun je het beste gebruiken voor webteksten waarbij je bezoekers tot actie worden aangezet. Handig dus op je salespage of als je een webshop hebt.

Je tekst behapbaar maken

En wanneer gebruik je dan die andere soorten? De opvallende en handgeschreven lettertypes zijn mooi. Maar let op. Deze gebruiken voor een lange tekst maakt de boodschap moeilijk leesbaar. Als je deze lettertypes voor korte stukken gebruikt, op de juiste grootte, kleur en regelafstand, kan het juist wel weer zorgen voor een break in een lange lap tekst. Waardoor jouw verhaal in zijn geheel makkelijker leesbaar is en beter aankomt bij de lezer. Je maakt je boodschap behapbaar, precies zoals je doet met het gebruiken van plaatjes, video’s en gifjes. Dus ook hier weer: het doel van je tekst bepaalt welk lettertype je gebruikt.

 

Perfecte balans tussen leesbaarheid en eigenheid

Werken met typografie wordt door veel (kleinere) bedrijven nog heel weinig bewust ingezet. De meeste websites maken gebruik van standaard lettertypes als Arial en Verdana. En voor het maken van een folder wordt een ‘gewoon’ Times New Roman gepakt. En dat is prima, maar je kunt hier dus veel meer uit halen. Ieder lettertype heeft zijn eigen karakter en uitstraling. Vooral als je beseft dat typografie veel meer is dan alleen het lettertype. Het draait om het samenspel van lettertype, lettergrootte, kleur, marges, witruimte, regelafstand, spatiëring en het aantal woorden per regel. Je kunt je voorstellen dat hierop eindeloos gevarieerd kan worden. Als ontwerpstudio houden wij altijd rekening met al deze aspecten. Het gaat om het vinden van de perfecte balans tussen eigenheid en leesbaarheid.


De tip van de week:

Voorkom dat je boodschap niet overkomt en zorg voor een goed leesbaar lettertype, vooral bij langere stukjes tekst. Bij losse woorden kan je wat creatiever uitpakken, maar let ook hier goed op dat de lezer nog wel moet kunnen lezen wat er staat.


Binnenkort gaan we verder in op hoe je de juiste lettertypes kiest voor jouw huisstijl en hoe je zorgt dat al jouw lettertypes bij elkaar passen. Like onze Facebook pagina of schrijf je in op de mailing om niks te missen.

Wil je niet wachten en meteen gaan voor een typografie die matcht?