Kies de juiste lettertypes voor jouw huisstijl

Kies de juiste lettertypes voor jouw huisstijl

met Geen reacties

Je ziet ze veel langskomen. Ondernemers met zelfgemaakte visitekaartjes (logo is daarbij ook vaak van eigen hand) die ze trots uitdelen. Er is een leuk lettertype gekozen en soms staat er ook een afbeelding bij als beeldmerk, vaak gemaakt door een 'handig' familielid. Logo klaar, kaartje klaar. En alle folders, ander materieel en de website krijgen ook een of meer leuke lettertypes. Een huisstijl is geboren… toch? 

 

Wat wil je uitstralen?

We snappen het heel goed dat, wanneer je als niet-vormgever (zij het wel met enige moeite) tóch zelf iets in elkaar hebt kunnen zetten, je dit dan ook graag wilt showen. 

Maar.. 

Straal je daar wel mee uit wat je écht uit wilt stralen? Is dat door jouw neefje getekende afbeelding met daaronder jouw bedrijfsnaam in een zwierig/romantisch handgeschreven font wel het juiste beeld dat jouw doelgroep van jou verwacht? 

Net als kleuren een betekenis hebben (zie onze blogs over wat je met kleur uit wilt stralen en het kiezen van de juiste kleur), zeggen lettertypes ook een heleboel. Het kiezen van het juiste lettertype is dus belangrijker dan je denkt. Geloof ons, als iedereen het echt zelf kon doen bestond ons vak misschien niet eens 😉

 

Niet doen

We hebben het nog niet eens gehad over eventuele folders, websites e.d. die geheel in Comic Sans zijn opgemaakt (of een ander font dat niet getuigt van de juiste match). Ook dat is een dingetje namelijk. Wij als ontwerpers gruwelen van dit font. Waarom toch eigenlijk?

Comic Sans is ooit gemaakt voor de kleine gesprekswolkjes in programma’s zoals Microsoft Word. Het werd echter heel snel populair op scholen en kinderopvang vanwege het kinderlijke voorkomen. Veel bedrijven gingen het font echter ook gebruiken voor doeleinden waar het beter niet gebruikt voor kon worden. Posters, borden, nieuwsbrieven, waarschuwingen en er zijn zelfs rouwkaarten in Comic Sans gespot… Allemaal dingen waar je juist géén komische touch aan wilt geven.

Ook niet doen: allerlei verschillende lettertypes gebruiken in een huisstijl. Dit oogt rommelig en maakt de herkenbaarheid van jouw merk minder groot. Ga voor maximaal 2-3.

 

Wat staat daar?

Een tijdje geleden hebben we een blog geschreven over het kiezen van een leesbaar lettertype. Waarom dit zo belangrijk is? Je wilt dat men het nog kan lezen en begrijpen wat jij wilt overbrengen. Een handgeschreven font is mooi voor korte stukken tekst, zoals jouw bedrijfsnaam, titels of de pay-off. Maar langere stukken tekst zijn dan niet te lezen. Deze moeten makkelijk te lezen zijn, dus dan is het zaak te kiezen voor een simplistisch en duidelijk lettertype zoals bijvoorbeeld het welbekende Arial of Times New Roman. Blijf wel opletten of dit past bij jouw stijl én als je ook hiermee op wilt vallen > er zijn duizenden soorten ‘simpele’ fonts waaruit je kan kiezen.

 

Zoveel keuze

Kijk verder dan de standaard lettertypebibliotheek van jouw computer. Zoals net genoemd zijn er tegenwoordig duizenden soorten fonts te verkrijgen, zowel betaald als gratis. Welke je ook kiest, zorg ervoor dat het gekozen font alles bevat wat jij nodig hebt. Niet ieder font heeft bijvoorbeeld alle speciale tekens zoals -, * of ^. Of heeft alleen de regular variant terwijl je ook wel graag cursief en bold wil gebruiken. Heel vervelend als je dit wel vaak nodig hebt. Oók is het zo dat niet iedere fontmaker goed is in het in elkaar zetten van een goed lettertype. Letters die niet mooi in elkaar overlopen, ongelijke diktes, grillige lijnen, etc. Wat dit betreft is het helemaal niet verkeerd om toch een licentie af te nemen voor een betaald exemplaar waarbij dit wel allemaal goed geregeld is.

  • Ook gratis fonts bevatten licenties. Je mag de meesten wel voor privédoeleinden gebruiken, maar zakelijk dan bijvoorbeeld weer niet. Goed opletten geblazen!

 

Waar wij o.a. onze fonts weghalen? 

Zie hier onze top 3 bronnen van lettertypes:

  • Adobe Fonts
    Heb jij een abonnement op Adobe Creative Cloud? Dan heb je (net als wij) ook toegang tot Adobe Fonts. Een professionele bibliotheek vol prachtige fonts. Wij maken er veelvuldig gebruik van!
  • Google Fonts 
    Helemaal gratis, hoe fijn is dat? De font-bibliotheek van Google is uitgebreid en heeft voor ieder wat wils. Fijn is dat je deze fonts online kan gebruiken, maar ook kan downloaden zodat je ze kan toepassen in jouw offline uitingen.
  • DaFont
    Iedereen kan hier zijn zelfgemaakte fonts uploaden, waardoor dit de grootste gratis letterbibliotheek is (naar ons weten). Er is enorm veel keuze, maar let wel op de licenties. Niet alles is 100% gratis als je bijvoorbeeld een business hebt. Er zit helaas ook minder kwalitatief spul tussen. Let dus goed op en check het gekozen font uitgebreid voordat je het definitief gaat toepassen in jouw uitingen.

Kijk eerst of de stijl past bij wat jij met jouw bedrijf uit wilt stralen en zorg er ook voor dat het goed leesbaar is op waar je het allemaal (eventueel) toe wilt passen. Gebruik niet teveel verschillende lettertypes, maximaal 2-3 zijn voldoende.

Een branding met de juiste typografie voor wat jij uit wilt stralen? Studio Rodenhuis zorgt voor de juiste match.