Houd je ontwerp simpel

Houd je ontwerp simpel

met Geen reacties

Je hebt wat gaafs om te delen en je wilt dit goed op laten vallen in het ontwerp van jouw nieuwe advertentie. No problemo! Die titel krijgt een mooie schaduw, het internetadres een opvallende kleur en bij het verhaal prijken meerdere mooie foto’s. Het is een knallend ontwerp geworden. Of… misschien toch iets te druk?

 

Geen effect

Na meerdere weken geadverteerd te hebben merk je dat jouw advertentie toch niet het gewenste effect heeft. Bij navraag hoor je zelfs dat mensen er zelfs voorbij gebladerd zijn zonder het gezien te hebben. Of dat ze het wel gezien hebben, maar geen idee hebben waar het nu over ging of dat het überhaupt duidelijk was van wie de advertentie nu eigenlijk was. O jee… niet wat je wilde!

 

Less is more

Een overdaad aan beeld en tekst kan afleiden van de boodschap. Strip jouw ontwerp daarom tot de essentie. Wees steeds eerlijk naar jezelf. Helpt óf verhindert een afbeelding het overbrengen van de boodschap? Brengt deze kleur de boodschap naar voren of juist niet? Leidt de achtergrond niet per ongeluk af van wat waar het echt om draait? Laat alle onnodige beelden of teksten achterwege. Dit geeft het design (en de lezer) meer focus.

 

Creëer rust in je ontwerp

Prop jouw ontwerp niet vol, maar behoudt rust. Lijn objecten en teksten uit. Zorg dat de boodschap altijd de overhand houdt en het ontwerp deze ondersteunt in plaats van overstemd. Ook bij een meer expressieve stijl, zoals die van Studio Rodenhuis, kan je op deze manier diezelfde rust creëren.

 

De ultieme test

Twijfel je of het is gelukt? Laat het dan eens aan iemand anders zien. Het liefst iemand die niet weet waar het voor is. Zo kun je goed checken of de hoeveelheid informatie niet teveel is én het design niet overheerst, maar de boodschap juist ondersteunt. 

Laat hem of haar er een paar seconden naar kijken en haal het daarna weg. Vraag dan wat er is blijven hangen aan informatie. Is dat niks? Of juist het totaal verkeerde? Dan is je boodschap niet overgekomen en zal je moeten schrappen of herindelen.

 

Onze tip: Houd je ontwerp simpel

Als je teveel effecten gebruikt in je ontwerp, zoals schaduwen en kleurverlopen, kan het teveel worden en zal het datgene overschaduwen waar het eigenlijk om gaat. Niet het effect dat je wilt bereiken, dus wees zuinig en gebruikt het slechts als kleine toevoeging.

Jouw boodschap ondergesneeuwd door het verkeerde ontwerp? Studio Rodenhuis helpt je uit de brand. Ons design overschreeuwt niet, maar ondersteunt.