Houd het kort

Houd het kort

met Geen reacties

Je bladert in de krant en ziet de ene na de andere advertentie voorbij komen. Één trekt de aandacht van je. Het is een smakelijk sfeerbeeld van een Thais restaurant, met een slogan, logo en de adresgegevens. Zo simpel. En het werkt. Want nu zit je te denken aan een bezoekje aan dit restaurant.

Daarnaast staat nog een advertentie. Je kan niet meteen zien waar het over gaat en het trekt je ook niet om dit verder te bekijken vanwege dat het volgepropt is met tekst, kreten, etc.. Je bladert lekker door.

 

Teveel proppen

De advertentie in kwestie was van een keukenshowroom. Ze hielden uitverkoop en wilden graag ALLES in hun advertentie kwijt. Alle details moesten benoemd en alle 10 de keukens kregen een plekje inclusief foto. Alles op een plekje van ca 8 x 10 cm. Je raadt het al. Dit was enorm proppen en hoewel alles er (miniscuul) in is komen te staan, is de boodschap niet bij de lezers overgekomen. Zonde! Want adverteren kost wat, dus moet je zorgen dat je wel de aandacht trekt van de lezer. Zet het daarom niet allemaal vol. Laat dingen weg en verwijs voor meer info naar bijvoorbeeld de website.

 

Less is more

Des te vluchtiger het medium is, des te minder informatie moet je erop zetten. Een poster langs de weg kan daarom het beste slechts de beknopte Wie Wat Waar Wanneer bevatten.

Echt, dat is genoeg. Nogmaals, je kan altijd nog verwijzen naar een website bijvoorbeeld.

 

Toch meer informatie?

Een brochure die men kan bewaren kan je juist wel weer gerust vol zetten met alles wat er over het onderwerp te geven valt. Maar ook hier geldt: zet het behapbaar neer. Vul de tekst aan met beeld, illustraties, etc. Maak gebruik van tussenkopjes en variaties in het font dat je gebruikt.

 

Kies het juiste lettertype

Voorkom dat je boodschap niet overkomt en zorg voor een goed leesbaar lettertype, vooral bij langere stukjes tekst. Bij losse woorden kan je wat creatiever uitpakken, maar let ook hier goed op dat de lezer nog wel moet kunnen lezen wat er staat. (Lees hier onze blog over het kiezen van het juiste lettertype)

 

Onze tip van de week: Houd het kort

Mensen haken af met lezen als er teveel informatie is. Toch veel tekst te verwerken? Verdeel deze dan in alinea’s gebruik tussenkopjes en wissels eens af met beeld, illustraties, lijnen en/of kleurvlakken.

Hulp nodig met het goed en behapbaar neerzetten van jouw boodschap, kort of lang?