Give away

Give away

met Geen reacties

Je ziet het veel om je heen. Ondernemers die hun kennis weggeven in de vorm van een digitale freebie. Bijvoorbeeld een e-book die je krijgt als jij je inschrijft voor een mailing-lijst.
But why? Zoiets kan je toch beter niet doen? Jij hebt geïnvesteerd in een opleiding en daarna (jarenlang) werkervaring opgedaan. Jij hebt er heel hard voor gewerkt. Die kennis geef je toch niet zomaar gratis weg?
Wij raden aan om dat juist wel te doen. Give away... geef weg! En waarom? Dat lees je hier:

 

Dank je wel

Een freebie wordt meestal ingezet als een beloning voor iets. Bijvoorbeeld als ‘dank je wel’ voor het inschrijven van een nieuwsbrief, het volgen van een webinar, deelname aan een workshop, etc.
Zo geven wij een ‘Build your brand’ 5-stappenplan cadeau voor wie lid wordt van onze Make it pop! Insiders Club. En ben en blijf je lid? Dan krijg je 2-wekelijks nog veel meer kennis, digitale goodies en meer in jouw mailbox.
Waarom wij zoveel weggeven? Omdat we ons enthousiasme voor branding en grafisch ontwerp graag delen met wie dat nodig heeft. Dit kan een klant zijn die al jaren bij ons komt, maar ook iemand die (nog) geen idee heeft wie wij zijn.

 

Deel jouw kennis

De bedoeling van een give away, een freebie, is om te laten zien wat je kán. Om jouw (potentiële) klanten te tonen dat jij de professional bent die ze zoeken. Dus eigenlijk… wat voor waarde je hen nu precies biedt.
Stop die waarde dus ook in dat wat je gratis weggeeft. Zo toon jij vertrouwen en ze zullen je zien als de professional die weet waar hij/zij het over heeft.
Wees niet bang teveel te delen. Kennis weten en het daadwerkelijk kunnen toepassen zijn namelijk twee heel verschillende dingen. Als men je nodig heeft kloppen ze toch wel aan bij jou, gezien jij precies weet hoe dat dan moet.

 

Stel een doel

Voordat je aan de slag gaat met het maken van een give away moet je eerst denken aan het doel. Iets weggeven is leuk, maar nog leuker is als je er ook resultaat mee behaalt. Wat wil je bereiken?
Wil jij meer abonnees voor jouw mailinglijst? Geef hem dan weg als beloning voor het inschrijven. Heb je net een workshop gegeven? Stuur jouw deelnemers de presentatie als pdf na. Zo blijft jouw verhaal beter hangen en is de kans groter dat ze bij jou terugkomen voor meer.
Zorg er in ieder geval voor dat de waarde van jouw give away nuttig en bruikbaar is voor jouw doelgroep. Iets waar ze meteen mee aan de slag kunnen en niet meteen de digitale prullenbak in gaat. En laat ze gerust snakken naar meer 😉

 

Het werkt!

Oké. Je hebt het gedaan. Een mooie give away gemaakt en bijvoorbeeld gekoppelt aan jouw nieuwsbrief. Zorg nu dat je dit (incl. catchy titel) ook overal deelt en dat de waarde van de freebie daar ook goed in gecommuniceerd wordt. Doe dit niet alleen op de opt-in pagina van jouw mailinglijst, maar ook op jouw homepage en social media. En de mensen die al trouw lid zijn van jouw mailinglijst? Stuur het hen ook toe, dat zullen ze heel erg waarderen!
Als je de promotie goed hebt gedaan zal je het o.a. merken aan de groeiende ledenlijst van jouw nieuwsbrief. Zijn het allemaal blijvertjes? Dan kan je jezelf een pluim geven. Jouw freebie was het dus waard 😀 Zorg er nu voor dat deze kennis ook in jouw mailing zichtbaar blijft.
Schrijft men zich allemaal snel weer uit? Dan is het aan te raden om de waarde van jouw freebie (en nieuwsbrief) nog even te herzien 😉

 

Onze tip: Give away!

Geef een extraatje aan je (potentiële) klanten, zoals een kort e-book of een printable met tips&tricks. Je kan het ook gebruiken bij je nieuwsbrieven om nieuwe abonnees mee te belonen. 'Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het gratis e-book…'

Jouw kennis omzetten in een waardevolle freebie? Studio Rodenhuis maakt er een digitaal cadeautje van.