Selecteer een pagina

Een nieuw jaar, nieuwe kansen

happy new year greeting card with glitters

Geschreven door Lisette Rodenhuis

20 december 2023

Dit is het dan, het einde is in zicht…. Van dit jaar dan he, dus zo dramatisch is het ook weer niet 😉 Het einde van een jaar is – als puntje bij paaltje komt – eigenlijk niet zo heel spectaculair. Maar, het is wel een goed moment om terug te blikken op wat je met jouw merk allemaal hebt bereikt én naar wat er allemaal nog kan/gaat komen!

Leermoment

Wees trots op de dingen die je de afgelopen twaalf maanden binnen jouw bedrijf (met jouw merk) hebt bereikt, maar evalueer ook wat er mis ging. Heb je fouten gemaakt, maar er wel van geleerd? Poef! Daar kan je dan ineens iets positiefs van maken. Gebruik het om je product of dienst te verbeteren. En kijk ook eens of je dit leermoment kan gebruiken als marketingzet. Bijvoorbeeld door er een blog over te schrijven.
Het maakt jouw merk menselijker. Want guess what… er zit daadwerkelijk een mens achter de schermen?!? 😱
Dat trekt meer aan dan het statische perfecte plaatje.

Stel je doelen

Oké, wat je hebt gedaan is bekend, maar wat wil je eigenlijk met jouw merk bereiken in het nieuwe jaar?
En wat is er voor nodig om dit te behalen?
Zet alles op papier! Hang het op of leg het op een plek waar je veel naar kijkt (de eerste pagina van jouw agenda?). Stel het vooral NIET samen als een lijst vol ‘goede voornemens’, maar maak er concrete doelen van. Hang er ook gerust een deadline aan vast. “Eind van dit jaar kan ik zeggen dat ik mijn omzet heb verdubbeld ten opzichte van afgelopen jaar” of “Komende lente heb ik een branding waar je U tegen zegt” of “Dit jaar ben ik van eenpitter naar team gegaan”.
Vergeet ook vooral niet kleine stappen te noteren die je gaandeweg ook af kan vinken. Het ‘on brand’ maken van jouw social media. Eindelijk een mooie folder met al jouw diensten erin. Of simpelweg het bellen van die ene potentiële klant dat je steeds maar uitstelt. Ook de kleine dingen kunnen mijlpalen zijn.

Planning

Doelen gesteld? Gewenste deadline eraan gehangen? Dan is het nu tijd voor de planning. In welk tijdsbestek ga je het uitvoeren? En hoe strookt dit met jouw (overige) werkzaamheden? Om focus te houden voor jouw doelen is het handig hier ook ruimte voor te houden in jouw planning. Zorg er dus voor dat je al het overige ook goed uitgestippeld hebt. Plan bijvoorbeeld vaste momenten voor tijdrovende taken zoals jouw administratie. Bonustip: jouw social media kan ook grotendeels vooruit gepland worden 😃 

Delegeer

Kijk ook goed naar wat je uit kan besteden. Je kan niet groeien als je altijd alles zelf blijft doen. Op een gegeven moment zal je moeten delegeren. Kijk in jouw planning daarom goed wat je dan als eerste af zou willen schuiven als het moment zich aandient. Zorg dat je ook al iemand paraat hebt die dit dan van je over zou kunnen nemen. Zoek naar samenwerkingen of misschien is het wel tijd voor een nieuw (allereerste) personeelslid?

Korte termijn

Al die plannen voor een heel jaar maken is leuk, maar soms is het fijn om eerst even te kijken wat je NU kan doen. Daar is januari een fijne maand voor. De drukte van december is voorbij, (bijna) iedereen is er weer en het bedrijfsleven stort zich weer volop de alledaagse werkzaamheden. O ho… maar de feestjes zijn nog niet voorbij! Als je je hebt voorgenomen meer te gaan netwerken dan is dit hét moment. De ene na de andere Nieuwjaarsborrel komt voorbij. De keuze is reuze en het is dan ook handig te kijken welke van deze gelegenheden het beste passen bij jou en jouw doelen. 
Ga er echter niet heen puur voor de verkoop van jouw diensten of product, want dan kom je van een koude kermis thuis. Wil je echt fijne connecties maken voor de lange termijn? Denk dan goed na over wat jij de aanwezigen daar kan bieden. Geef en groei.

Een nieuw jaar, nieuwe kansen

Heb jij al een planning gemaakt voor het nieuwe jaar? Stippel nu alvast uit wat jij na deze drukke feestmaand gaat doen. Zijn er nieuwjaarsborrels waar jij je gezicht wilt laten zien? En heb jij je doelen voor het komende jaar ook al bedacht?

Benieuwd naar onze reflectie op het oude jaar. En de planning van het nieuwe jaar bij Studio Rodenhuis?
Lees hier meer over in onze volgende blogs:

  • Reflectie (midden januari)
  • Vooruitzicht (eind januari/begin februari)

Dit is ook interessant…

Zet de klant centraal

Zet de klant centraal

Het voelt als een open deur om te zeggen dat je als bedrijf je klant centraal moet zetten. Toch is het gemakkelijker...

0 reacties