Een foto zegt meer dan duizend woorden

Een foto zegt meer dan duizend woorden

met Geen reacties

Stel, je hebt een hele mooie actie / product / dienst… iets dat je aan iedereen wilt laten zien. Je praat erover, schrijft erover, promoot het op zoveel mogelijk kanalen. Maar het lijkt wel of bijna niemand het opvalt. Het lukt je niet om mensen aan jouw boodschap te binden. Mensen kijken er simpelweg langsheen, bladeren verder, scrollen door... Iets lijkt er te missen, maar wát?

 

Voeg emotie toe

Versterk jouw boodschap door er visueel iets aan toe te voegen. Dit is heel belangrijk, want een foto kan meer zeggen dan duizend woorden. Ieder beeld vertelt een eigen verhaal en voegt emotie toe op een manier dat niet altijd goed omschreven kan worden. 

 

Bij een productfoto met witte achtergrond is dit verhaal nogal simpel en redelijk zwart-wit (figuurlijk gesproken), want het laat alleen het product zien en de zichtbare kenmerken. That’s it. Heel duidelijk, maar een (potentiële) klant krijgt er niet direct binding mee.

 

Je kan het product óók in een omgeving plaatsen waar het gebruikt wordt. Zet een bank bijvoorbeeld in een woonkamer neer en voeg typische objecten toe die iedereen thuis wel heeft staan (kleed, gordijnen, lamp, etc.). Een goed voorbeeld zijn de sfeerfoto’s van de bekende Zweedse meubelgigant. Alles is zo geplaatst dat het een echte woonkamer/keuken/slaapkamer lijkt. Er wordt in geleefd en dat ervaar jij ook zo. Je kan jezelf en jouw leven in gedachten al in die ruimte plaatsen. Bijna vergeet je dat dit eigenlijk gewoon is opgezet in een fotostudio, want dat is het natuurlijk. Ze hebben hun doel bereikt. De foto vertelt het verhaal, trekt aan, doet jou fantaseren en zet aan tot de wens om het te kopen.

 

Het perfecte beeld

En dit moet jij dus ook willen bereiken met jouw beeld. Kies altijd voor een foto die jouw verhaal/boodschap ondersteunt. De beste keuze echter is een beeld dat, als je de begeleidende tekst weg zou laten, alsnog duidelijk maakt wat jij wilt zeggen. Die het gevoel toevoegt aan jouw boodschap. Die precies de juiste snaar raakt.

 

Maak zelf een foto of (nog beter) schakel een fotograaf in zodat je precies kan creëren wat jij nodig hebt. Niet de mogelijkheden of niet het budget hiervoor? Je kan online gelukkig heel veel rechtenvrij materiaal vinden op speciaal hiervoor opgezette stockbeelden-websites. We hebben laatst al een blog geschreven over het kiezen van origineel beeldmateriaal. De top 3 stock-websites (zowel gratis als betaald) die hierin genoemd worden delen we graag opnieuw met jou:

Top 3 websites betaalde stockfoto’s

Vind de perfecte royalty-free beelden voor jouw volgende project in 's werelds beste fotobibliotheek met creatieve stockfoto's, vectorkunstbeelden en video's. Je kan speciale pakketten kopen. Ze opereren overigens ook onder iStock.

gettyimages.nl

Onze favoriet, want deze is zo fijn geïntegreerd in onze design-programma's. Mooie beelden in hoge resolutie. Wat jouw project ook is, bij Adobe is hét beeld te vinden dat er perfect mee matcht. Je kan werken met een abonnement, of met een tegoed.

stock.adobe.com

Toegang tot meer dan 273 miljoen afbeeldingen met dagelijks 150.000 nieuwe afbeeldingen. Wauw! Ook hier kan je werken met een abonnement of een tegoed.

shutterstock.com

Top 3 websites gratis stockfoto’s

Pexels levert stockfoto’s in hoge kwaliteit en ze zijn compleet gratis. De licentie valt onder de Pexels-licentie. De beelden zijn handig getagd op naam, goed doorzoekbaar en makkelijk te ontdekken via hun ‘discover pages’.
Goede en gratis stockfoto’s en video’s, gedeeld door de getalenteerde makers. Ook hier is het geven van credits niet verplicht, maar je maakt ze happy als je het wel doet 🙂

pexels.com

Dit is onze favoriet 😀 Meer dan 850.000 prachtige, gratis foto’s. Gemaakt door ‘s wereld meest genereuze community van fotografen. Je mag ze gebruiken voor wat je maar wil. Het geven van credits is niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd.

unsplash.com

Pixabay heeft meer dan 1 miljoen stockbeelden en video’s in hoge kwaliteit. Pixabay is een levendige community van creatievelingen die het copyright op hun gratis beelden en video’s delen. Alle content op de website is vrijgegeven onder de Pixabay-licentie. Dit betekent dat je het kan gebruiken zonder het vragen van toestemming of het geven van credits aan de artiest, zelfs voor commerciële doeleinden.

pixabay.com

Onze tip van de week: Een foto zegt meer dan duizend woorden.

Daarom is het belangrijk om te zorgen voor goede foto’s en/of illustraties die ook (een deel van) je boodschap vertellen. Mocht je deze zelf niet hebben dan kan je ze ook zoeken op diverse gratis en betaalde websites voor stockbeelden.

Jouw boodschap goed ‘in the picture’ zetten? Studio Rodenhuis maakt het plaatje compleet.