Creëer rust in je hoofd door ‘to-do’ lijstjes

Creëer rust in je hoofd door ‘to-do’ lijstjes

met Geen reacties

Niets fijners dan voldoende werk als ondernemer. Toch kan het soms ook best overweldigend zijn als de opdrachten binnenstromen en je alle ballen hoog moet houden. Bij Studio Rodenhuis houden we van die pieken. Maar het vraagt ook best wat van het team. Een van onze trucs om rust in ons hoofd en dus ons werk te houden, is het maken van to-do lijstjes. Door je werk in te plannen, laat je de stress los dat je alles nú moet doen. Graag delen we onze tips hoe je alles uit je to-do lijstje haalt.

 

Nuttig

To-do lijstjes zijn nuttig omdat ze rust in je hoofd geven. Je kunt je eigen werk overzichtelijk inplannen. En als je met een team werkt, zijn de to-do lijsten ideaal voor het bewaken van de planning en taakverdeling binnen het team.

 

Fijne apps

Er zijn een paar super fijne apps die je kunt gebruiken voor je takenlijsten en projectmanagement. 

Onze top 3

Met stip op nummer 1. Deze app kun je op je telefoon, in je browser en op je desktop gebruiken. 

Voordelen: simpele en overzichtelijke planning. Deze helemaal gratis app is heel geschikt voor teams. Je kunt er meerdere lijsten in bijhouden en makkelijk bijlagen uploaden bij taken. Hij heeft ruimte voor subtaken en hij laat een satisfying ‘pling’ horen als je een taak afvinkt 🙂

Nadelen: Je kunt in Wunderlist maar 1 persoon aan een taak koppelen. En jammer genoeg wordt Wunderlist op den duur vervangen door de to-do-list van Microsoft (waar wij niet heel enthousiast over zijn). 

Een hele fijne app die je op je telefoon en in je browser kunt gebruiken.

 Voordelen: deze app is ideaal om projecten mee te beheren. En super overzichtelijk doordat je (ook in de gratis versie) je taken in een kalender kunt bekijken. Een van de features die wij echt super handig vinden is dat je vanuit je mail direct een taak kunt aanmaken op je lijst. Zo heb je meteen alle info bij de hand.

 Nadelen: wat wij jammer vinden aan deze app is dat er geen versie is voor op je desktop. Je werkt dus vanuit je browser. En ondanks dat je met de gratis app echt supergoed uit de voeten kunt, zijn bepaalde features betaald.

Een overzichtelijke app voor op je telefoon, browser en desktop.

Voordelen: Je kunt taken heel makkelijk verplaatsen en aanpassen en er zijn veel subopties waarmee je het heel eigen kunt maken. De gratis versie geeft veel mogelijkheden en de (zeer overzichtelijke) workflow is persoonlijk in te stellen. Deze app is heel geschikt voor teams en je kunt bestanden uploaden bij iedere taak (met een mooie preview in je overzicht).

Nadelen: In tegenstelling tot de workflow zelf is de homepage zeer onoverzichtelijk (maar dat kan ook kwestie van wennen zijn).

Old fashioned

Niet zo van de digitale lijstjes/planners? Je kan het ook heel fijn bijhouden in een bullet journal of travelers notebook. Voor deze laatste willen we je graag wijzen op de Lelystadse onderneemster Monique van Lady Falcon Travelers. Wij zijn fan van haar mooie notebooks en journals! 

 

Klaar? Streep erdoor!

Laatst schreven we er al over, maar laat dingen waar je klaar mee bent los. Lijstjes maken is fijn, maar niets is heerlijker dan een taak/project af te kunnen strepen en door te gaan naar de volgende. Voordat je dit doet is het natuurlijk nog wel leuk om even je resultaten te delen in je portfolio, nieuwsbrief en natuurlijk op je social media.

 Of je nu houdt van papieren briefjes met je acties voor vandaag of je gaat voor gestroomlijnde apps; je zult merken dat het opschrijven van je taken direct zorgt voor meer rust in je hoofd. Zodat jij effectief aan het werk kunt!

 

De tip van de week: Creëer rust in je hoofd door ‘to-do’-lijstjes

Er zijn diverse programma’s en (online) apps waar je, van simpel tot uitgebreid, heel handige en efficiënte lijstjes bij kan houden. Hartstikke fijn om zo het overzicht te bewaren. Natuurlijk kan je deze lijstjes ook op papier maken (in je planner bijvoorbeeld).

 

Vormgeving die goed op orde is? Studio Rodenhuis regelt de planning van A-Z.