Communiceer op een positieve manier

Communiceer op een positieve manier

met Geen reacties

Jouw boodschap is makkelijk op een poster of flyer geplaatst. En jouw website is vast ook goed gevuld met jouw aanbod. Maar... hoe breng jij dit eigenlijk over? Zet je neer hoe geweldig jouw diensten zijn? Of maak je liever een echte connectie met jouw klant?

 

Eerst luisteren

Iedereen wil gehoord worden en door te luisteren zal je zeker ook een positieve indruk achterlaten. Niet alleen handig in een gesprek, maar zorg ervoor dat je dit ook toepast in jouw uitingen. Geef jouw doelgroep het gevoel dat jij naar ze luistert (of zal luisteren), zelfs al bladeren ze alleen maar jouw folder door.

 

Laat jouw passie zien

Een ander enthousiast maken is een stuk makkelijker als je dit zelf ook bent. Trots op jouw werk? Laat dit zien! Laat die liefde voor jouw vak maar goed doorschemeren in jouw uitingen. Het maakt jou niet alleen professioneler, maar het enthousiasme zal aanstekelijk werken.

Passie komt voort uit de belangrijkste waarden in jouw leven, dus vergeet ook die vooral niet. In jouw bedrijf zijn dit de kernwaarden. En als het goed is hoef je deze niet te zoeken, maar zijn deze al aanwezig. O ja? Ja, echt waar! Deze kernwaarden vormen namelijk wie je bent en waar je voor staat. Je moet ze alleen nog even zien vast te grijpen en definiëren om ze toe te kunnen passen. 

 

Maak die ‘klik’

Bouw eerst een waardevol netwerk op, maak zakelijk vrienden, maak die ‘klik’ met jouw doelgroep en trek hiermee klanten aan. We hadden het hier laatst al over. Maar wist je dat door te zorgen voor een persoonlijke klik met jouw doelgroep, dit een positief gevoel creëert? Wat weer leidt tot een gunfactor? Men zal sneller met je willen samenwerken of een opdracht bij je neerleggen, omdat ze je het graag gunnen. Laat dit positieve gevoel dus ook zeker terugkomen in je uitingen. Laat die ‘klik’ zien. 

Dit kan door middel van een persoonlijke touch. Probeer niet iedereen aan te spreken, maar alleen jouw doelgroep. En spreek hen gerust dus ook écht persoonlijk aan. Jij begrijpt hoe jouw doelgroep zich voelt, wat ze nodig heeft, wat hen drijft. Speel hier op in. Zorg ervoor dat zij zich ook echt begrepen voelen. Vind je het lastig om de communicatie meer persoonlijk te maken? Om die klik te leggen? Klik dan hier voor extra tips

 

Yes we can!

Wees kort maar krachtig. Er kan veel kracht zitten in woorden als je ze op de juiste manier gebruikt. Denk eens aan de campagne-slogan van Obama “Yes we can!”.
Een korte zin van maar drie woorden. Maar wel een zin die 100% positiviteit uitstraalt en die ervoor zorgde dat hij een sterke connectie kreeg met zijn kiezers.
Dit is toe te passen op eigenlijk alles waar tekst op past. Kies jouw boodschap en laat die positiviteit zien. Trek die aandacht. MAKE IT POP! (<< See what we did there? 😉)

 

Versterk jouw verhaal

Nog meer positief effect? Communiceer in beelden. Versterk jouw verhaal door er visueel iets aan toe te voegen. Door middel van een filmpje, foto of illustratie kun je jouw doelgroep precies vertellen wat je nu bedoelt. Dit is heel belangrijk, want een foto kan meer zeggen dan duizend woorden. Ieder beeld vertelt een eigen verhaal en voegt emotie toe op een manier dat niet altijd goed omschreven kan worden. 

 

Onze tip van de week: Communiceer op een positieve manier

Gebruik positieve krachtige woorden en kies voor waarden en passies in je communicatie. Laat bijvoorbeeld dingen als producteigenschappen los en focus op dat wat de klant zoekt: connectie met wat hij/zij leuk vindt en waar hij/zij om geeft.

Communicatie met een positieve touch? Studio Rodenhuis verzorgt dit met een lach!