Check de concurrentie

Check de concurrentie

met Geen reacties

Zo spring jij eruit tussen jouw concurrenten

Daar sta je dan. Je hebt een super leuk product of een geweldige dienst. En je bent klaar om jouw markt helemaal te veroveren! Maar heb jij al wel eens nagedacht over de andere spelers op het veld? Zeg maar: jouw concurrent… Om succes te hebben als ondernemer moet je een plek veroveren op de markt. Maar hoe val jij op tussen de concurrenten? In deze blog vertellen wij je hoe je jouw plek inneemt op de markt.

Jezelf profileren gaat makkelijker als je jouw concurrent kent

Waarom zou je eigenlijk kijken naar je concurrenten? Is het niet beter om gewoon te focussen op wat jij doet? Daar zitten toch jouw USP’s (Unique Selling Point) als ondernemer? We zeggen ook absoluut niet dat je een concurrentiestrijd moet gaan beginnen. – Of je moet graag de volgende prijsmepper willen worden, be our guest, maar volgens ons word jij daar niet gelukkig van… – Maar je markt en je concurrenten kennen, helpt jou om je beter te kunnen profileren. Juist door naar anderen te kijken, kun je jouw originaliteit beter zien en uitstralen.

Met welke bedrijven kun jij je vergelijken?

Dus hoe breng je jouw markt in kaart? Denk allereerst eens na. Met welke bedrijven kun jij jouw onderneming vergelijken? Welke bedrijven hebben dezelfde diensten of producten? Welke bedrijven richten zich op eenzelfde doelgroep? Wie lost een vergelijkbaar probleem op als jij?

Hoe profileren deze concurrenten zich?

En duik er dan nog eens dieper in. Wat zijn de plus- en minpunten van deze andere ondernemingen? Welke doelstellingen streven zij na? Hoe pakken zij dit aan? Hoe profileren zij zich? Wat is hun boodschap? En wat is hun stijl?

Bekijk het eens vanuit je klant

Ook je klanten kunnen je heel veel vertellen over jouw plek op de markt. Bedenk eens wat jouw klanten belangrijk vinden en waarom ze bij jou komen en niet naar een concurrent gaan. Zijn jullie gewoon de dichtstbijzijnde winkel voor dagelijkse boodschappen? Of komen klanten van ver omdat jullie de enige zijn die grote maten sportschoenen hebben? En in het geval dat jouw klanten jou nog niet voldoende hebben gevonden; waar gaan zij nu naar toe? En wat vinden zij daar?

Wat is jouw plek in deze markt?

We schreven al dat je juist door naar anderen te kijken, jouw originaliteit beter kunt zien en uitstralen. Dus nu je jouw concurrenten hebt bekeken, kijk eens naar jezelf. Waar sta jij? Wat doe jij ongeveer hetzelfde als jouw concurrent? Wat zou jij kunnen leren van je concurrent? En waarin ben jij anders? Wat is het verschil wat jij maakt? Waarin ben jij origineel? En straal je dit ook uit in je stijl?

Zie je nog extra kansen?

Bij het onderzoeken van jouw concurrenten kan het zomaar zo zijn dat je tegen een gouden kans aan bent gelopen. Want op welke vlakken laat jouw concurrent steekjes vallen? Waar zijn hun klanten ontevreden over? Misschien zijn er zelfs wel dingen waar zij openlijk over klagen op social media? Natuurlijk is het nooit leuk als er negatief wordt gepraat, maar voor jou ligt hier wellicht een kans. Door deze steken op te pakken, ben jij onderscheidend ten opzichte van je concurrent en lever je een belangrijke meerwaarde voor jouw klant.

De tip van de week:

Hoe goed ken jij jouw markt? Wat doen jouw concurrenten? Wie zijn hun klanten? Zorg dat je altijd op de hoogte bent van de belangrijkste marktbewegingen en volg veranderingen in de markt nauwlettend.

Wil jij eruit springen en je onderscheiden van je concurrent? Studio Rodenhuis maakt alleen maar originele designs. Geen one size fits all, maar 100% passend bij jou en jouw bedrijf. Plan een afspraak en let’s make it pop!