Bedenk een gave winactie

Bedenk een gave winactie

met Geen reacties

Een haat/liefde verhouding hebben wij ermee bij Studio Rodenhuis. Winacties. Aan de ene kant word je op je tijdlijn overspoeld met ondoordachte (en soms ronduit irritante) winacties. Aan de andere kant is het een geweldige manier om nieuwe mensen te bereiken en oprecht iets leuks te doen voor je volgers en klanten. Maar dan moet je het wel goed doen. Je weet wel. Een écht gave winactie. En dit is hoe jij dat vanaf nu doet:

Doel winactie
Denk als eerste heel goed wat jouw doel is van jouw winactie. Wil je naamsbekendheid? Een nieuw product lanceren? Je nieuwe huisstijl showen? Zelfs als je gewoon nog wat voorraad hebt liggen waar je van af moet, hoef je dat niet weg te gooien. Wellicht is het een geweldige prijs voor een te gekke winactie. Wat je niks kost. Wees helder over jouw doel. En daarbij kun je het zo concreet maken als je wilt. Hoeveel mensen wil je bereiken? Is er een actie wat ze moeten doen? Go on.

Doel deelnemers
Naast dat jíj een doel hebt, hebben jouw deelnemers ook een doel nodig om mee te willen doen. What’s in it for them? En dat kan iets anders zijn dan je denkt. Soms zie je berichten viral gaan die echt nergens over lijken te gaan.
Herinner jij je deze nog? [Leuke foto van jou met je oude flippo-verzameling] JA?? Tag je beste vriendje met wie jij flippo’s spaarde… En voor je het weet ben je weer eens getagd. Het lijkt nergens over te gaan. Toch zit er een heel stuk psychologie achter. Als jouw winactie echt iets bijdraagt aan het leven van je volgers, heb je een grote kans dat ze aanhaken. Al is het maar weer even een fijne herinnering ophalen samen met een jeugdvriend.

Medium / platform
Bij het uitzetten van jouw winactie is het ook handig om te weten waar de mensen zich bevinden die jij wilt bereiken. Via welke kanalen kun jij hen bereiken? En denk vooral breed hierbij. Een Facebook actie is leuk. Maar ook offline kun je de leukste winacties uitzetten. Jij hebt er zelf waarschijnlijk ook weleens aan meegedaan… Zo’n leuke
‘wie maakt de mooiste tekening van Katrien?’ in de Donald Duck? Of raad eens hoeveel kauwgomballen in deze vaas zitten? Soms is het simpeler dan je denkt.

Keep it simple
En over simpel gesproken. Houd het ook simpel voor de deelnemers. Een winactie moet leuk zijn en weinig moeite kosten. Natuurlijk mag het best uitdagend zijn. Soms zijn we zomaar ongemerkt (wel errug) lang bezig met het zoeken van de pinguïn op het plaatje met 1000 beren. Dat is best een uitdaging. Maar hoeveel moeite heb je moeten doen om het spel te spelen? Precies. Geen. Het kwam voorbij. Lekker simpel.

De prijs
Dan een van de belangrijkste elementen van jouw winactie. Want bij een winactie moet er natuurlijk ook iets gewonnen kunnen worden. Verlies
(een toevallige leuke woordspeling) hierbij dan vooral niet je doel uit ogen. Als jij aandacht wilt voor een nieuw product, geef dan niet een fiets weg. Tenzij dat natuurlijk je nieuwe product is 😊  

Om mensen het gevoel te geven dat ze ook echt kans maken om iets te winnen, kun je overwegen om meerdere prijzen weg te geven. Of – als dat haalbaar is – een beloning voor het deelnemen (een interessante digitale weggever gekoppeld aan je mailinglijst…) Dat is nog eens win-win!

Na afloop
En last but not least: doe wat met de uitslag! Bouw een feestje met de winnaar(s). Vertel er over. Laat het zien. En laat je winnaar vooral ook zelf vertellen hoe blij hij of zij is. Enthousiasme en blijheid zijn een mooi visitekaartje voor jouw bedrijf.

Vergeet ook vooral niet om na de spanning van je winactie weer terug te gaan naar je doel. Heb jij behaald wat je voor ogen had?


SPOILER ALERT 😉

In april houd ik zelf een winactie! Wat je kunt winnen en de spelregels zijn nog een verrassing. Maar raden mag natuurlijk altijd. Sterker nog! Je kunt er meteen wat leuks mee verdienen. Het antwoord wat het meest in de buurt komt ÉN het meest creatieve antwoord, winnen namelijk allebei een hand designed  ‘Make it pop!’ notitieblok.

Mail jouw antwoord vóór 31 maart 2019 naar makeitpop@studiorodenhuis.nl en win!


De tip van de week:

Mensen doen graag mee met acties als ze iets waardevols kunnen winnen. Welke originele prijs kan jij uitreiken waarmee jouw bedrijf even in de spotlights komt te staan?

Geïnspireerd om jouw eigen winactie uit te zetten? Studio Rodenhuis helpt je graag met de creatieve uitwerking! Plan een afspraak en let’s make it pop.